Roblox, 2023’te 13.000’den fazla çocuk istismarı vakasına karıştı – Rapor
ABD polisinin 2018’den bu yana Roblox üzerinden tanıştıkları çocuk kurbanları kaçıran veya taciz eden en az 24 kişiyi tutukladığı bildirildi.
Bloomberg‘in elde ettiği veriler, yüzde 40’ından fazlası 13 yaşın altında olan yaklaşık 77 milyon günlük kullanıcıya sahip olan popüler çevrimiçi oyun platformuna yönelik 8 aylık bir araştırma kapsamında derlendi.
Platformdan doğan sorunlara ışık tutan rapor, Roblox’un 2022’de Ulusal Kayıp ve İstismara Uğrayan Çocuklar Merkezi’ne (NCMEC) neredeyse 3.000 çocuk istismarı vakası bildirdiğini ortaya koyuyor. Bu sayı geçen yıl 13.000’in üzerine çıktı.
Roblox istismara yol açtığına dair iddiaları geri çevirdi
Bir Roblox sözcüsü, VGC‘ye yaptığı açıklamada platformlarına yönelik tanımlamaların çarpıtıldığını ve 10 milyonlarca insanın olumlu bir deneyim yaşadığını savundu:
“Yakın zamanda yayınlanan bir makale, platformda her yaştan kullanıcıyı nasıl koruduğumuza dair göze çarpan yanlış tanımlamalar içeriyordu ve hem çevrimiçi çocuk güvenliğinin karmaşıklığını hem de her yaştan on milyonlarca insanın Roblox’ta her gün yaşadığı son derece olumlu deneyimlerin gerçeklerini yansıtmada başarısız oldu.”
Ayrıca NCMEC’in CyberTipline raporlama sisteminin geçen yıl elektronik hizmet sağlayıcılardan çocukların cinsel istismarına ilişkin 36.2 milyon şüpheli rapor aldığını ve bu sayının içinde Roblox’un toplam kullanıcılarının yaklaşık %0,037’sinin yer aldığını belirtti.
Roblox son yıllarda çocuk güvenliği tartışmalarına sıklıkla konu oluyor. Daha önce bazı mevcut ve eski çalışanlar, şirketin kullanıcılarının refahından ziyade büyümeye öncelik verdiğini iddia etti.
Bloomberg’e yapılan açıklamalarda, Roblox’un 2022’den önce basit metin filtrelerinin ötesinde olumsuz davranışları tespit edecek otomatik sistemlere sahip olmadığını söylediler.
Roblox’un baş güvenlik sorumlusu Matt Kaufman da Roblox’ta çocukları tehlikeye atıldığı veya sistemik bir sorun olduğu iddiasını reddetti. Kaufman, Bloomberg’in raporunun ardından yayınlanan uzun bir blog yazısında şunları söyledi:
“Roblox, platformu kullanıcılarımız, özellikle de en genç kullanıcılar için en güvenli çevrimiçi ortamlardan biri haline getirmek için neredeyse 20 yıl harcadı. Yol gösterici vizyonumuz dünyadaki en güvenli ve en sivil toplumu yaratmak.
Platformumuz iletişim ve bağlantı için yeni bir gelecek yaratarak gelişip ölçeklendikçe, önleyici güvenlik önlemlerine yaptığımız yatırım temel olmaya devam ediyor. Güvenli ve sivil çevrimiçi deneyimler sunma konusunda dünyanın en iyisi olmak için bu çok önemli. Güvenlik ve denetleme sistemlerimizin hız ve etkinliğinde artış sağlamak için her geçen yıl yeni stratejiler ve teknolojiler uyguluyoruz.”
Roblox geçtiğimiz hafta genç kullanıcıların deneyimlere erişme biçimini güncellemeyi ve hem ebeveynlere hem de kullanıcılara platformda mevcut içerik türleri konusunda daha fazla netlik sağlamayı amaçlayan değişiklikler duyurdu.
Bu sonbahardan itibaren deneyimler yaşa göre değil, kullanıcıların bu deneyimlerde bulmayı bekleyebilecekleri içerik türüne göre etiketlenecek. Varsayılan olarak, dokuz yaşın altındaki kullanıcılar, yetişkinlere yönelik daha fazla içeriğe erişmelerine olanak tanıyan ebeveyn denetimleri kullanılmadığı sürece, yalnızca “Minimal” veya “Hafif” içerik etiketine sahip deneyimlere erişebilir.
Roblox, söz konusu ‘Hafif’ içeriğin tekrarlanan hafif şiddet, ağır gerçekçi olmayan kan, hafif kaba mizah ve/veya hafif korku içerebileceğini belirtti.
Rakamlar ABD’deki verileri yansıtıyor ancak Roblox, Türkiye dahil olmak üzere tüm dünyada popüler. Platforma karşı bir suçlamamız olmasa da, ebeveynlere çocuklarını oyunlardaki olumsuz davranışlara ve istismara karşı koruma konusunda önemli görevler düşüyor.
Özellikle çevrimiçi oyunlarda toksisite büyük ve sıkça rastlanan bir sorun ancak görünen o ki, istismara ve kaçırmaya kadar uzanan vakalar da olabiliyor… Bu konudaki düşüncelerinizi yorumlarda paylaşabilirsiniz.